Beskrivning
Konflikter förekommer helt naturligt på alla arbetsplatser. Hur hanterar du en konflikt på arbetsplatsen på bästa sätt? Hur kan jag lösa konflikten med respekt för alla inblandade? Kan en bra konflikthantering sporra till utveckling och engagemang bland medarbetare?
En organisations oförmåga att identifiera och hantera öppna och dolda konflikter dränerar kraft som istället borde användas till ökad arbetslust och utveckling.
Konflikter kan till och med vara positivt och önskvärt - under förutsättning att de tas om hand på rätt sätt.
I motsatt fall är konflikten ett allvarligt arbetsmiljöproblem som påverkar hela organisationen och medarbetare negativt. Det riskerar att kosta stora summor i form av försämrad arbetsprestation, förlorad kompetens genom avslut, upplevd otrygghet och hög sjukfrånvaro.
På en arbetsplats där alla är överens och tänker lika av rädsla för konflikter finns det dessutom en risk för stagnation och fritagande av ansvar.
Att kunna hantera konflikter och meningsskiljaktigheter är av otroligt stor vikt för organisationen. Det leder till en arbetsmiljö där medarbetare uppmanas att säga sin mening och upplever att det är högt i tak samtidigt som det egna ansvaret för organisationens välmående tydliggörs.
Sådana organisationer har större möjligheter att utvecklas i en positiv riktning.
Ur innehållet:
Under utbildningen kommer vi gå igenom olika typer av konflikter, vilka konsekvenser de ger och hur organisationen kan identifiera och lösa konflikten. Du kommer få konkreta verktyg i konflikthantering. Vi kommer under dagen gå igenom:
- Konfliktpotentialer på arbetsplatser och dess eskalation
- Olika typer av konflikter och hur du hanterar dessa på individuell och organisatorisk nivå
- Handfasta verktyg för konflikthantering