Beskrivning
Den här utbildningen är för dig som är chef, HR eller fackligt ombud som vill få full koll på processen för uppsägning av medarbetare på grund av arbetsbrist.
Att säga upp medarbetare är något av det svåraste ett företag kan stå inför. Det är viktigt att göra en korrekt process enligt lagkrav, men även att genomföra uppsägningarna på ett professionellt och respektfullt sätt för att bibehålla arbetsgivarvarumärket.
Under den här halvdagen kommer vi bland annat gå igenom:
- Vilka lagar är det som påverkar uppsägning på grund av arbetsbrist?
- Vad innebär MBLs regler om förhandlingar mellan arbetsgivare och facklig organisation? Vilka frågor måste förhandlas? Vad gäller om man inte har kollektivavtal?
- Vad innebär de nya reglerna i LAS om turordning?
- Hur fastställs turordning enligt LAS och vilka möjligheter har arbetsgivare enligt de nya reglerna att göra undantag?
- Vad gäller för varsel till Arbetsförmedlingen? När och hur behöver man varsla?