”Kunskap gör det lättare att stå upp för säkert arbete”

2020-07-06

Arbetsplatsolyckorna i byggbranschen behöver uppmärksammas mer. Det tycker Fredrik Antfolk på utbildningsföretaget Jobsafe. – Om medierna skrev lika mycket om varje fallolycka som man gör om varje skjutning, skulle tidningarna vara fulla …

Det sker alldeles för många olyckor inom bygg och det händer för lite för att förebygga, tycker Fredrik Antfolk.
– Man kan skicka ledningsgruppen på dyra kurser, men det är inte lika självklart med en kurs för anställda om t ex fallolyckor för ett mindre belopp.

Företaget Jobsafe utbildar byggbranschen inom bland annat fallskydd, buller, vibrationer och säkra lyft. Sedan 2016 är utbildningarna digitaliserade. En bit över 25 000 personer har gått kurser sedan dess, bedömer Fredrik Antfolk.

Fredrik Antfolk.

Vad är det folk inte vet?
– När det gäller tjänstemännen på företagen har de dels inte alltid kunskap om hur man gör när man köper in en utbildning, dels kan de ibland vara för okunniga om själva området.

När det gäller användarna tror de sig ofta veta mer än vad de faktiskt gör. Han ger ett exempel.
– Den som känner till hur en maskin fungerar kör den ofta med mer respekt, jämfört med den som är okunnig. Men det kan i sin tur innebära att arbetet går långsammare.

Tidspress ihop med anställdas övermod är ett problem, tycker han.
– Det händer att arbetsledare trycker på och vill att de anställda ska ta genvägar för att driva upp tempot. Det kan vara svårt som enskild att våga säga emot. Har man kunskaper om hur skyddsutrustning eller en maskin ska användas blir det lättare att stå upp för ett säkert arbetssätt.

Han anser att den som uppmanas att bryta mot reglerna ska säga nej, tala med ett skyddsombud eller med en högre chef. Risken om man jobbar på en arbetsplats som slarvar på ett område är att beteendet sprider sig, påpekar han.
– Man tycker kanske att ingen bryr sig och skiter i andra regler också. Att delta i en utbildning ger ibland aha-upplevelser, säger Fredrik Antfolk.
– Man kan höra deltagarna kommentera, till exempel: ”Vi har ju sagt till på jobbet många gånger att den här utrustningen är osäker, men inget har hänt.” De får nya argument.

Man kan också märka effekten på andra sätt.
– Vi hade ett måleriföretag som lät utbilda anställda i användningen av en mobil arbetsplattform. Ägaren ringde efter ett tag och var väl smått irriterad över att de anställda nu ville gå fler kurser. Nu ville de ha en fallskyddsutbildning.

Säkerhetstänkandet varierar för mycket i byggbranschen, tycker Fredrik Antfolk.
– Det finns många företag som är ambitiösa och har total koll på vilken kompetens de anställda har och vad som krävs. Men för många slarvar och ser en utbildning mest som ett papper man måste ha. Man bryr sig inte om innehållet.

Standarden varierar även bland de företag som utbildar, anser han.
– Jag drev bemanningsföretag förut och köpte själv in kurser. Jag irriterade mig på att standarden var så skiftande. Det var ett skäl till att jag själv drog igång.
Han efterlyser någon typ av övergripande organ eller myndighet som granskar företagen på det här området.

– Idag finns det ingenting. Du kan sätta igång själv och starta företag efter några timmars kurs. Det finns ju däremot krav på skyddsutrustningen som ofta håller hög standard i Sverige, det är CE-märkning och direktiv, men alltså inga krav på dem som utbildar om användningen.
Marknaden består av några hundra företag, de flesta är små, bedömer han.

Vilka är dina råd till den som ska köpa en kurs?

– Sätt dig in i vilka kunskaper som krävs och orientera dig om vad utbildarna erbjuder. Det är rimligt att den som köper till exempel en truckutbildning vet något om truckar, eller rådgör med den som vet.

– Ställ krav på utbildarna. Jämför utbudet.

– Se långsiktigt på ert behov. För upp frågan om kompetens och säker arbetsmiljö på ledningsnivå.

Positivt är att utbildningar numera oftare beställs på central nivå, tycker han. De ingår i en plan och är inte lika ofta något man kommer på lokalt sedan platschefen plötsligt insett att någon saknar papper på nödvändig kunskap.

//EVA BERLIN, Du&jobbet