Maria Steinberg är docent i arbetsmiljörätt vid Örebro universitet. Här är hennes råd till skyddsombud apropå situationen som uppkommit genom spridningen av corona-viruset.
1. Om de anställda kan utsättas för smitta, antingen genom kundmöten, patientkontakter eller omvårdnad, se till att alla berörda får korrekt information som är begriplig! Inom t ex hemtjänst eller äldreomsorg finns många som inte har svenska som modersmål. De kan behöva information på sitt eget språk om hur man ska skydda sig själv och andra.
2. De anställda ska ha tillgång till den personliga skyddsutrustning som behövs. Jag rekommenderar skyddsombuden att regelbundet hålla sig uppdaterade både genom kontakt med arbetsgivaren och med sin fackförening, som bör har någon insatt person som kan svara. Skyddsombuden ska inte behöva göra egna utredningar.
Vid skydd mot smitta kan det handla om: skyddsglasögon, visir, skyddsrock, munskydd och andningsskydd.
Arbetsmiljöverket har efter ett skyddsombudsstopp beslutat att munskydd och visir gäller om personal arbetar nära brukare med misstänkt eller konstaterad covid-19.
Detta beslut gäller Serafens vård- och omsorgsboende i Stockholm och är överklagat till förvaltningsrätten av Stockholms stad, som vill ha klarhet i de skillnader som finns mellan stadens riktlinjer och de som är konsekvensen av Arbetsmiljöverkets föreläggande.
Det är oerhört viktigt att skyddsombudet har tvingat fram ett rättsligt ställningstagande av Arbetsmiljöverket. Det är också viktigt att saken prövas av förvaltningsdomstolen så att kraven blir tydliga.
3. När anställda jobbar hemma, tänk på ergonomin. Sitter någon hela dagen vid datorn hemma vid köksbordet på en pinnstol kan det ge problem. Fråga om jobbstolen går att få låna hem! Kan du inte ta hem den själv i bilen kanske arbetsgivaren kan ordna med transport.
Bra belysning är också viktigt och en lugn ljudmiljö.
4. Se till att arbetsplatsen ordnar med bra IT-support. Jag har själv både föreläst och haft möten via Zoom och i början kände jag mig orolig över hur det skulle fungera. Tack vara bra IT-stöd har det fungerat utmärkt.
5. Berätta för de anställda att du som skyddsombud finns tillgänglig om någon har frågor, t ex genom att skicka ett mejl till alla anställda.
6. Gör upp om ett sätt att hålla regelbunden kontakt med arbetsgivaren för att kunna lösa problem som uppstår. Många arbetsgivare är nu överhopade med merarbete och det kan vara lätt att glömma bort att t ex IT-stödet inte är tillräckligt bra.
7. Många är oroliga för sina jobb. Frågor om permittering och uppsägning ligger inte på skyddsombudens bord, men dålig psykosocial arbetsmiljö som följd av den extrema situationen på många håll gör det. Som skyddsombud kan du t ex påtala behovet av att arbetsgivaren skickar ett veckobrev med information, eller du kan föreslå att arbetsgruppen har regelbundna digitala möten.
8. Skyddsområdet, dvs det område där du får verka som skyddsombud, kan påverkas om du förflyttas till en annan avdelning som en följd av coronakrisen. Exempelvis kan sjuksköterskor flyttas från ortopeden till intensiven eller personal få byta uppgifter om ett företag har nedskärningar. Det följer inte automatiskt att du fortfarande är skyddsombud på det nya området, där det kanske redan finns ett annat ombud. Ta ett samtal med fack och arbetsgivare om vad som gäller! Kanske ska huvudskyddsombudet ta en större roll.
//EVA BERLIN, Du&jobbet