Många lärare blir slagna på Malmöskolor

2018-03-08

Lärare som blir spottade på, slagna, skallade, bitna, hotade av föräldrar och kallade hora av elever. Sådan är verkligheten på skolorna i Malmö.

Det är tidningen Sydsvenskan som har gått igenom incidentrapporterna från hösten för tio slumpvis utvalda Malmöskolor. Rapporterna berättar om lärare som blir kränkta dagligen, som får ställa in lektioner på grund av stök och om ren fysisk misshandel.

Bland de rapporterade incidenterna finns många hot och kränkningar. Några exempel:

”Rör du mig ska jag dig en rak höger och du ska få så mycket skäll av min pappa.”

Eller:

”Titta som brösten hänger.”

Men genomgången visar också på en stor mängd händelser där elever faktiskt slagit lärare. Det handlar bland annat om skallningar i bröstet, slag i magen, krokben, sparkar, spott i ansiktet, bett i handen och örfilar. En elev har huggit en glasbit i benet på en lärare. En annan lärare har fått en smörkniv kastad i ryggen.

Malmös grundskoledirektör Anders Malmquist säger dock till Sydsvenskan att antalet fall av våld och hot mot lärare faktiskt har minskat om man jämför 2016/2017 med läsåret innan. Kränkningarna har dock ökat drastiskt.

Catharina Niwhede är ordförande för Lärarnas Riksförbund i Malmö. Avdelningen gjorde 2017 en arbetsmiljöenkät med sina 700 medlemmar i staden. Resultaten visade bland annat att över tio procent av lärarna hade blivit hotade eller misshandlade av elever. Mer än hälften av lärarna vittnade också om sömnproblem, stress och att de led av den höga ljudvolymen i skolan. Även press och påtryckningar vid betygsättning var vanligt.

Catharina Niwhede är mycket bekymrad över situationen för lärarna.

– Huvuduppdraget – att undervisa – hamnar i skymundan, säger hon.

Det är också en hög andel obehöriga lärare, vilket gör att de behöriga lärarna får stötta sina kollegor med tid de egentligen inte har, fortsätter hon.

Hur ska man då förbättra arbetsmiljön i Malmöskolorna?

– En viktig sak är att begränsa undervisningen så man hinner med för- och efterarbete och kontakter med elever. Vi måste synliggöra alla arbetsuppgifter som lärare har i dag, säger Catharina Niwhede.

//Arbetsmiljöforums tidning Du&jobbet, OSCAR MAGNUSSON