Flest corona-anmälningar kommer från busstrafiken

2020-04-16

Det är framför allt skyddsombud inom busstrafiken som begärt åtgärder på grund av risken för corona och gjort en sk 6:6a-anmälan. Detta gäller även för skyddsombudsstopp, visar statistik från Arbetsmiljöverket.

Det har kommit in 49 stycken 6:6a-anmälningar (en begäran om  arbetsmiljöåtgärd) och 15 skyddsombudsstopp som berör Corona fram till 3 april. Det är skyddsombud som kan skicka in en 6:6a-anmälan.

Enligt arbetsmiljölagens paragraf 6:6a kan skyddsombudet begära snabbt svar från arbetsgivaren om hur ett arbetsmiljöproblem ska lösas.

Om det finns en omedelbar och allvarlig fara för arbetstagares liv eller hälsa kan skyddsombud ha rätt att avbryta arbetet. Det kallas då för skyddsombudsstopp.

Av de 49 6:6a-anmälningarna gällande corona fram till 3 april som kommit till Arbetsmiljöverkets kännedom gäller ca 65 procent busstrafik, ca 14 procent taxi och ca 6 procent vård eller omsorg.

Av skyddsombudsstoppen gäller fyra ärenden bussar, två biljettviseringar på tåg, två gäller polisen, och ett stopp har lagts på ett sjukhus.

Varför dominerar då busstrafik?

Mario Gavran, förbundsombudsman på Kommunal som organiserar bussförare, kommenterar:

–Vi har gått ut med väldigt tydlig information till skyddsombuden om att de ska göra en 6:6 a-anmälan, ifall huvudmännen inte velat vidta åtgärder för att förebygga smitta. Vi vill att man ska stänga framdörren i bussen och låta passagerarna kliva på längre bak. Den främre raden med säten avskiljs med band. Annars kan förarna exponeras för smitta.

Fortfarande är en del företag ovilliga att agera, konstaterar han.

–De verkar rädda för att inte få betalt om passagerarna inte blippar sina kort där framme.

Det går dock att lösa, påpekar han. Företagen kan ersättas efter antal passagerare motsvarande tid året innan.

–Det är anmärkningsvärt att vissa sätter pengar före de anställdas hälsa.

Maria Arkeby, kommunikationschef på Transportarbetarförbundet, säger:

–För vår del handlar det främst om taxi/färdtjänst där arbetsgivaren inte har genomfört riskbedömning eller vidtagit tillräckliga skyddsåtgärder för att skydda chauffören från smitta. Denne riskerar ju dessutom att sprida smittan vidare till andra riskgrupper.

Få anmälningar gäller vården. Ann Johansson, vice ordförande i Vårdförbundet, kommenterar:

–Det är inte otroligt att det kommer fler längre fram. Det här är en väldigt speciell situation. Det kan vara så pressat att man inte tänker på att anmäla. Vi får olika signaler från medlemmar om den personliga skyddsutrustningen. Det vi kräver är en riskanalys och att chefen ansvarar för att det finns utrustning.

Även Kommunal väntar fler anmälningar.

–Jag tror att det kommer fler 6:6 a-anmälningar, men även att skyddsombudsstoppen kommer att öka inom vård och omsorg, säger förbundsombudsman Peter Larsson.

//EVA BERLIN, Du&jobbet

Läs mer om vilka branscher där det ofta görs skyddsombudsstopp

Information om hur 6:6-anmälningar görs.