Fem strategier för krångliga kollegor

2017-05-17

Alla känner nog igen sig. Vissa gillar man bättre på jobbet, andra sämre. Hur ska man hantera sina känslor? Organisationspsykologen Lars Övling tipsar om fem strategier.

Vi väljer inte dem vi arbetar med. Och det kommer alltid finnas arbetskollegor som vi av olika anledningar har svårt för. Men vad kan man göra för att minska sin irritation? Lars Övling menar att man ska lägga ner ambitionen att tycka om alla, det viktiga är att det funkar att jobba ihop.

Här är fem olika strategier från Lars Övling för att hantera dem man har svårt för.

1. Tillstå att du ibland själv har något av egenskaperna du inte tycker om hos andra.

2. Pröva att mer lägga märke till andra sidor hos personen, då kan din uppfattning ändras.

3. Resonera om saken. Det kan gå bra, men kräver en del eftertanke.
– Det man ska fokusera på är sina egna känslor, inte berätta hur den andra ”är”. Säg t ex: ”När du inte håller de tider vi kommit överens om i projektet, blir jag orolig över hur vi ska hinna klart. Det gör mig irriterad.” Om du säger så påverkar du personen, som sannolikt ändå märkt din frustration, säger Lars Övling.

4. Inse att kollegan inte går att ändra på och acceptera läget.

5. Resonera med sig själv: ”OK, vi funkar inte så bra. Jag tystnar i personens närhet. Är det något jag kan acceptera? Kan jag göra något för att ändra mig och prata mer? Kan jag ta upp saken på något sätt? Eller är problemen så pass irriterande att jag ska försöka få andra uppgifter, byta avdelning?”

//Du&jobbet, Eva Berlin

Detta är ett utdrag ur en artikel ur Du&jobbet nummer 2/2017