Dags bygga om kontoret? 4 VIKTIGA ASPEKTER PÅ AKTIVITETSBASERAT

2020-02-10

En utmaning med aktivitetsbaserade kontor är ergonomin för dem som har ont och t ex behöver sin egen inställda stol. Ta professionell hjälp när ni bygger om kontoret, uppmanade ergonomen Jan-Erik Ståhl.

Jan-Erik Ståhl varnar för att återupprepa misstagen när de öppna kontoren blev populära för några decennier sedan. Många kom att känna sig störda i stora kontorshav.
– Det tog 15 år innan det blev bra. En fallgrop när man bygger om är att strunta i professionell hjälp. Ergonomer kallas ibland in alldeles för sent, när kontoret i stort sett är klart och möblerna inköpta. Jag har varit på arbetsplatser där det blivit helt fel.

Frågor att hantera är t ex: Om man ska jobba lite överallt, hur gör man det då ergonomiskt? Vad gör vi med dem som har särskilda behov och är oroliga för att inte få ha sin utprovade stol?
– En fallgrop är att tro att detta löser sig av sig själv. Det gör det inte. Jan-Erik Ståhl konstaterade att ergonomer inte tycker lika och att det är brist på forskning om vad som är rätt.
– Ta därför referenser innan ni anlitar någon och hör med dem som använder lokaler de varit med att inreda, om det blivit bra – inte med VD eller projektledaren. Fråga alltid varför, när någon föreslår olika lösningar – de ska gå att motivera! Fördelarna med aktivitetsbaserat handlar bl a om större möjlighet att vara rörlig i jobbet och att kunna flytta sig om grannen stör, tycker han.
– Rätt utformat kan det bli mycket bra, men jag tror att vi på sikt kommer att backa lite och ha fler egna rum och mindre öppna lösningar. Här är några av Jan-Erik Ståhls råd:

1 Stolen: En möbel som lätt blir konfliktämne. Satsa på en vanlig kontorsstol och en sadelstol för folk att välja på. Välj en stol med hög gaspatron, som går att höja rejält. Att kunna sänka djupt betyder mindre, det kan möjligen var bra på dagis. Armstöd används sällan, att ha huvudstöd är viktigare. Växla mellan att stå, halvstå i sadelstol och sitta. Tänk på att man blir ”smalare” av att stå. Eftersom man förväntas sitta både här och där och jobba, t ex vid fikabordet, satsa på bra stolar även där. Se upp med formpressade stolar av trä, som arkitekter ofta gillar för att de är snygga. Det är ofta svårt att sitta bra i dem.

2 Bordet: Ska vara minst 80 cm djupt, ha el-stativ som går upp till ca 127 cm. Stå 55 procent av tiden! Det kan vara en god idé att satsa på sk Bamustaboard som man kan stå och gunga på, det är nyttigt och folk brukar tycka att är det är kul att stå på något som sviktar. Välj ståbord som alternativ vid konferensen, är ämnet tråkigt vaknar folk till av att resa sig upp och prata.

3 Datorn: Många vill bära runt sitt eget tangentbord av hygienskäl, det är mycket bakterier på dem. Köp inte för breda som tar plats, utan pröva mer kompakta. Även när det gäller möss vill många ha sin egen. Låt folk pröva olika modeller! När det gäller bildskärmen, ha hellre en stor än två mindre. Det är bra med höj- och sänkbart stativ och att kunna skjuta skärmen mot sig och från sig. Kryp inte in i skärmen när ögonen blir trötta längre fram på dagen. Att ha skärmen på svängbar arm är ofta onödigt, eftersom man sällan har tillräckligt med plats för att svänga på den. Bärbar dator kan ge ”paddnacke” och ont i bröstryggen. Se upp med att titta ner för mycket, det är även risken om man läser mycket på mobilen.

4 Ljud: Ha måttligt med glas, arkitekter är förtjusta i det för ljusets skull, men ljudmiljön kan bli dålig. Om bordsskärmar ska vara till hjälp – se till att de är ljudklassade. Det är viktigast att jobba med golv och tak. Skaffa moderna heltäckningsmattor och anpassa städningen därefter, man måste byta dammsugarpåse ofta för bra sugförmåga. Ha dämpande plattor i taket.

Eva Berlin, Du&Jobbet