Dag 1
8.30 Digital incheckning
9.00 Inledning
Madelene Karlsson, projektledare Arbetsmiljöforum
9.10-9.30 Välkommen!
Kommer det nånsin att bli som det var innan pandemin?
Många gläds åt det som kommer och andra våndas över det som man inte vet så mycket om. Mycket i vårt arbetsliv har förändrats och utvecklingen tog minst sagt ett rejält skutt framåt. På gott och ont kanske. Det goda är ju att vi plötsligt befinner oss i ett nytt nuläge och med våra samlade erfarenheter står vi bättre rustade att justera och anpassa oss mer flexibelt till en omvärld som förändras snabbare och på nya sätt. Det som kan vara en utmaning är den ”växtvärk” som såväl individer som organisationer kan ha drabbats av Utvecklingen går onekligen snabbare och vi måste omskapa oss själva och vårt arbetsliv på ännu ett nytt sätt.
Vi tänker att vi står inför ett arbetsliv med en större komplexitet och möjligen större osäkerhet och under den här konferensen vill vi försöka sia om framtiden och dess utmaningar och möjligheter. Vilka arbetsmiljöutmaningar står vi inför med de otroligt populära ”hybrid-lösningarna” och vad händer i de organisationer där man kanske backar bandet till ”som det var”. Hur ska framtidens kontor se ut? Vad är remote-first och vilken roll ska AI ha i våra arbetsliv?
Pia Ståhl, moderator
9.30-10.15 Vad är framtidens viktigaste trender?
Att sia om framtiden är inte lätt; vissa hävdar till och med att det är omöjligt. Det finns emellertid några personer bland oss som kan göra mycket kvalificerade bedömningar av hur framtidens digitalisering och teknologier kommer att påverka våra liv och arbeten – Göran Adlén är en av dessa personer. Han har gjort framtiden till sin specialitet och hjälper dagens verksamheter att vara beredda på morgondagens utmaningar och möjligheter.
Göran Adlén, föreläsare, rådgivare och framtidsanalytiker.
10.15-10.25 Reflektion
10.25-10.40 Paus
10.40-11.30 Arbetsmiljöutmaningar och möjligheter i det nya arbetslivet
Vilka arbetsmiljöutmaningar uppstår specifikt i det nya arbetslivet, där vissa medarbetare är på plats och andra utspridda? Hur påverkas systematiskt arbetsmiljöarbete i en splittrad tillvaro? Ta del av resultaten från den interaktiva studie om arbetsmiljöutmaningarna som Institutet för stressmedicin – ISM – har bedrivit under pandemin!
Maral Babapour Chafi, forskare vid Institutet för Stressmedicin i Göteborg.
11.30-12.30 Lunch
12.30-13.15 Att leda i en hybrid arbetsmiljö
De flesta är överens om att det nya normala kommer att innebära en mix av distansarbete och närvaro på kontoret. Men hur ser vi till att detta hybrida arbetssätt verkligen blir det bästa av två världar? Vad är viktigt för att lyckas med ledarskapet på hybridarbetsplatsen?
Ingrid Wibom och Johanna Malmström
13.15-13.40 Paus och reflektion
13.40-14.25 Ericssons resa fortsätter!
Det globala projektet Workplace of the Future som startades i april 2020 lever vidare på Ericsson – och medarbetaren är viktigare än någonsin! Projektet amnar att öka medarbetarnas välbefinnande och produktivitet genom flertalet initiativ som ska bidra till att forma framtidens arbete och arbetsplats. Många initiativ är redan i rull, och återkoppling från kollegor och medarbetare blir projektets viktigaste nyckeltal för den fortsätta utvecklingen av vara arbetsplatser – i dag och i framtiden. Detta är bara början!
Rebecca Hansson, Ericsson Workplace of the Future PMO.
14.25-14.30 Paus
14.30-15.15 Självledarskap i V.U.C.A världen
När kopplingen mellan individens arbete och organisationens mål är tydlig kan självledarskap bidra till att uppnå önskade resultat. Hur kan vi, i det nya normala, förstå mer om hur de val vi gör för att hantera vår digitala vardag påverkas oss själva och inte minst andra?
I en snabbrörlig och oförutsägbar omvärld, med en komplexitet som drivs på av digitalisering och AI kommer förmågan att leda dig själv och andra bli allt mer viktig!
Pia Ståhl
15.15-15.30 Avslutning
Dag 2
8.30 Digital incheckning
9.00 Välkommen tillbaka
9.15-10.00 Framtidens kontor
Vilken slags produktion ska ske på framtidens kontor? Analysföretaget Kairos Future har följt frågan om framtidens arbetsplats under en längre tid. Under pandemin har företaget undersökt hur människor vill arbeta efter pandemin och vad de vill få ut av kontoret när de är där. ”Ett uppluckrat arbetsliv kräver förlösande kontor”; så inleds rapporten Arbetslivet och kontoren bortom pandemin som Kairos Future släppte förra våren – men vad är det som ska förlösas på kontoren?
Erik Herngren, Senior Partner, Kairos Future
10.00-10.20 Paus/reflektion
10.20-11.00 Teknikstress – vad är det och hur kan vi hantera det?
Våra hjärnor ser biologiskt likadana ut idag som när vi levde på savannen, men tvingas vara ständigt digitalt uppkopplade. Vi har gått från bondesamhälle till tekniksamhälle på nolltid, men hur påverkar det oss och våra hjärnor som är designade för en helt annan värld?
Anders Lönedal, specialist inom tillämpad psykofysiologi, utvecklingschef vid Coolmind.
11.00-11.15 Paus
11.15-12.00 Det nya normala
Hur gör vi nu? När vi börjar ta några steg ut på andra sidan av pandemin finns en rad saker att fundera över och ta ställning till. Om vi inte är helt på det klara med hur, var och när vi ska arbeta riskerar vi att få problem i arbetsmiljön.
Ett hett tips för att minimera arbetsmiljöriskerna är att ta fram en policy för distansarbete; det menar Leif Denti som forskar inom ledarskap, kreativitet och organisatorisk innovation vid Psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet. Leif lyfter fem områden du inte vill missa utifrån arbetsmiljöperspektivet - ta del av hans praktiska och konkreta knep!
Leif Denti, Fil.Dr i psykologi.
12.00-13.00 Lunch
13.00-14.00 Hur kommer vi att arbeta med AI och digitalisering på framtidens arbetsplats?
Hur kan din organisation forma en AI-strategi som rymmer såväl ledarskap som teknik? Hur implementeras strategin i verksamheten? Hur ser man till att den teknologiska utvecklingen blir etiskt hållbar och till nytta för människorna, snarare än att ersätta dem?
Ta del av preliminära resultat och konkreta exempel på AI-användning hos Jönköpings kommun som utarbetat en AI-strategi med stöd av forskare på Jönköping University.
Annica Snäll, kommunikationschef på Jönköpings kommun.
14.00-14.20 Reflektion med digital "bordsgranne"
14.20-14.30 Avslutning