Dag 1
09.00-09.15 Välkommen!
09.15-10.15 Fem principer för det flexibla kontoret
Vid omställning till ett nytt kontor och arbetssätt kan en genomtänkt arbetsplatsstrategi ge stadga till projektet och till förändringsresan. Arbetsplatsstrategin ska presentera en helhetsbild gällande hur arbetsplatsen ska fungera, och bör täcka allt från hur kontoret ska dimensioneras och diversifieras, till hur övergången till det nya arbetssättet kan ske. Under föreläsningen kommer Aram att introducera olika typer av kontor och arbetssätt. Därefter presenteras fem forskningsbaserade principer som arbetsplatsstrateger bör fokusera på när de tar fram och implementerar en arbetsplatsstrategi. Principerna är; dimensionera rätt, diversifiera, underlätta samarbete, lätt att göra rätt och skapa delaktighet. Dessa fem principer presenteras också i Arams nyutgivna bok ”Arbetsplatsstrategi för det flexibla kontoret: metoder, verktyg och case med fokus på hybrid och aktivitetsbaserat arbetssätt”.
Aram Seddigh, doktor i psykologi och VD på WeOffice
10.15-10.30 Paus
10.30-11.00 Tillitsbaserat ledarskap
Vad är det och vilka är vinsterna av att utöva det?
Inger Eriksson, Organisationskonsult, ledarutvecklare, coach på Starck & Partner
11.00-11.10 Reflektion och diskussion
11.10-11.50 Uppmätt prestation i olika kontorsytor och ett praktiskt verktyg för att främja samskapande i tider av flexibilitet, hybrida möten och snabba förändringar.
Hur påverkas koncentration och uppmätt prestation av att arbeta i olika kontorsytor? Hör forskaren bakom studien som nyligen uppmärksammades i The New York Times. Hur kan företag och organisationer hantera ökade krav på flexibilitet, hybridmöten och snabba förändringar och ändå få till kreativitet, innovation och utveckling? Ta del av en ny digital plats för samskapande som möjliggör behovsinsamling, idégenerering, involvering och utvärdering.
Helena Jahncke, doktor i psykologi/docent arbetshälsovetenskap, COO Vocean
11.50-12.00 Reflektion och diskussion
12.00-13.00 Lunch
13.00-13.45 Praktiskt exempel från Halmstad kommun. Hur gick de tillväga?
Servicekontoret i Halmstads kommun har jobbat aktivitetsbaserat i nyrenoverade lokaler sedan 2020. När de arbetade fram konceptet lades särskild vikt vid att få en stressfri miljö. Bland annat genom att utforma och inreda lokalerna på ett bra sätt men också genom att involvera medarbetarna i att skapa spelregler.
Carl Westman, förvaltningschef på servicekontoret i Halmstads kommun
13.45-13.50 Paus
13.50-14.35 Hälsofrämjande arbetsplatser – hur gör man?
Vi vet redan vad som behövs för att vi ska trivas, utvecklas och må bra på jobbet. Ändå är det så svårt att få till en förändring i praktiken. I kunskapssammanställningen Hälsa på arbetsplatsen, har Institutet för stressmedicin (ISM) sammanfattat såväl kunskap som metoder, att använda utifrån de förutsättningar som råder på din arbetsplats. Ibland blir insatserna helt utan effekt, trots detta. Varför? ISM har följeforskat och gjort hälsoekonomiska beräkningar av en storskalig arbetsmiljösatsning, som genomförs i Västra Götalandsregionen sedan 2017. Annemarie kommer att presentera de viktigaste resultaten kring vad som gör en arbetsmiljösatsning kostnadseffektiv och skicka med några vägledande råd utifrån detta.
Annemarie Hultberg, utvecklingsledare Hälsofrämjande arbetsplatser, ISM
14.35-14.50 Paus
14.50-15.20 Minskad digitalstress på det aktivitetsbaserade kontoret
Hur utrustar man sitt aktivitetsbaserade kontor för att det ska fungera optimalt? Vi lever i en tid där vi förväntar oss att konferensrum är utrustade för hybridmöten. Vad behöver man för teknisk infrastruktur för att få optimal möteskvalité? Hur får vi våra kontor att bli lite smartare och bidra med ett hälsofrämjande klimat?
Jacob Kindgren, produktspecialist, Cisco
15.20-15.30 Paus
15.30-16.10 Aktivitetsbaserade kontorslösningar i en turbulent och orolig omvärld – sikta på stormens öga!
Vi lever i en orolig tid där etablerade lösningar och sanningar ständigt ruckas och kullkastas. Dels har den inre turbulensen ökat med agila processer och tillfälliga organisationer samtidigt som digitalisering, ökade hållbarhetskrav och nya arbetssätt markant ökar kraven på både bredd och spets hos medarbetarna. Samtidigt ökar den generella oron i världen vilket ytterligare ökar kraven på medarbetarna att navigera klokt både internt och externt samtidigt. I den tillvaron ser vi hur önskemålen om mer stabila och överblickbara miljöer ökar, något en del kritiker tar som intäkt för att skrota ABW-lösningarna och gå tillbaka till cellkontor och fasta arbetsplatser. Hur hittar man stormens öga, dvs inre stabilitet och en god arbetsmiljö i en kaotisk tid samtidigt som landvinningarna från ABW fortsatt tas tillvara?
Erik Herngren, Senior Partner, Kairos Future
16.10-16.15 Avslut
Dag 2
08.45-09.00 Välkommen tillbaka!
Pia Ståhl, moderator.
09.00-09.45 Neurodesign: Mood Management i aktivitetsbaserade kontor
Hur kan neurodesign av (aktivitetsbaserade) kontor få både människor och affärer att frodas? Är det den saknade pusselbiten som kan bidra avsevärt till bättre arbetsmiljö? I denna interaktiva workshop guidas vi av hjärnforskningens rön och får konkreta tips om hur vi kan inreda kontor för att lugna stressrespons och stimulera samarbete mellan människorna som vistas på kontoret.
Mia Öhrn, VD på Merry Monday
9.45-10.00 Paus
10.00-10.45 En lyckad förändringsprocess
En förändring som att byta arbetssätt och kontorstyp är en riskfaktor och stress för många. Efter att vi först genomgått en rad förändringar under flera års pandemirestriktioner har många nu kommit tillbaka till kontoret. Arbetsplatser som kanske till och med har förändrats under de senaste två åren eller som möjligen nu också kommer att innebära en hybridlösning. Vad händer med oss människor när vi står inför stora förändringar och hur kan vi tillsammans säkerställa att vi gemensamt bygger förutsättningarna för en hälsofrämjande arbetsplats.
Pia Ståhl, arbetsmiljöexpert och utbildare, Skandinaviska Förändringsledarna
10.45-10.55 Paus
10.55-11.35 Den fysiska arbetsmiljön i aktivitetsbaserade kontor
Det aktivitetsbaserade kontoret ska stödja kärnverksamheten för företaget och den fysiska arbetsmiljön ska vara funktionell samt främja hälsan hos medarbetarna. Är det så i verkligheten? Lokalen och utrustningen ska vara anpassad efter människors behov, behov som är densamma vad än kontorsformen kallas. Stödjer eller krockar behoven i det aktivitetsbaserade kontoret?
Jan-Erik Ståhl, ergonom och arbetsmiljökonsult, Ergomore
11.35-11.45 Paus
11.45-12.15 Aktivitetsbaserat kontor i Västra Götalandsregionen
Hur påverkar ett aktivitetsbaserat arbetssätt arbetsmiljö, självskattad produktivitet samt upplevd hälsa och arbetstillfredsställelse? Det är utgångspunkten för det interaktiva forskningsprojekt som Institutet för stressmedicin bedriver, av en förändring som omfattar 2 900 medarbetare som med start 2018 successivt flyttat in i tre nya hus med aktivitetsbaserat arbetssätt. Under pandemin arbetade merparten hemma och ISM har även forskat kring hybrid- och distansarbete. Annemarie presenterar resultat från pågående forskning och reflekterar kring den anpassning som nu sker på kontoret, utifrån nya förutsättningar med ökat inslag av distansarbete.
Annemarie Hultberg, utvecklingsledare ISM och koordinator i forskningsprojektet
12.15-13.05 Lunch
13.05-13.25 Verksamhetsanpassa ”på riktigt”?
Finns det alternativ till de ”rena” aktivitetsbaserade kontoren? Och hur hittar man fram i den labyrinten? Följ vårt resonemang och det förslag vi lade fram för en verksamhet som hade fastnat lite i tankarna kring en ABW lösning som kanske ändå inte skulle kunna bli optimal för just deras verksamhet. Vi berättar vilka fakta som låg till grund för förslaget och vilka fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljöfaktorer som vi vägde in i vårt resonemang. Och förstås inte minst vilken roll ledare och medarbetare skulle behöva ha/ta för att få detta att bli en verkligt verksamhetsanpassad och välfungerande lösning.
Pia och Jan-Erik Ståhl
13.25-13.35 Paus
13.35-14.50 Frågestationer
Under detta pass väljer du själv vilka experter du vill träffa för att ställa dina frågor. Det är fem olika frågestationer som du kan besöka, och du kan välja att gå till nästa station när det passar dig.
- Förändringsprocessen, Pia Ståhl
- Fysiska arbetsmiljön - Ergonomi och ljud, Jan-Erik Ståhl
- Kontorsarkitektur, Mia Öhrn
- Ljusrådgivning, Kjell Wallin
- Innovation och samskapande – Vocean, Helena
14.50-15.00 Avslut och reflektion