Beskrivning
Den här utbildningen är för dig som är chef, HR eller fackligt ombud som vill få full koll på processen för uppsägning av medarbetare på grund av personliga skäl.
Att säga upp medarbetare är något av det svåraste ett företag kan stå inför. Det är viktigt att göra en korrekt process enligt lagkrav, men även att genomföra uppsägningarna på ett professionellt och respektfullt sätt för att bibehålla arbetsgivarvarumärket.
Innehåll:
- Vilka lagar är det som påverkar uppsägning på grund av sakliga skäl?
- Vad innebär MBLs regler om förhandlingar mellan arbetsgivare och facklig organisation? Vilka frågor måste förhandlas? Vad gäller om man inte har kollektivavtal?
- Vad innebär förändringen i LAS från saklig grund till sakliga skäl?
- Vilka är förändringarna i omplaceringsskyldigheten?
- Vilka krav ställs på varningar?
- Vad innebär tvåmånadersregeln och finns det undantag?
- Vad anses som sakliga skäl, är underprestation, olovlig frånvaro eller missbruk sakliga skäl?